fredag 13 februari 2015

Fredagsmys: Att vara stolt över soldatpappor

Tänkte såhär när det är fredag - att jag skulle skriva om något lite mysigare - men som ändå har något slags militär anknytning. Om du själv tycker att det här är en god idé får du gärna kommentera inlägget här på bloggen.

Nåväl. Ett av mina största intressen - förutom mitt engagemang i försvarsmakten - är musik. Jag lyssnar mycket på musik och har under vissa perioder i livet både sjungit och spelat en hel del. Inget av det tillräckligt bra för att utveckla intresset något vidare - men jag kan "till husbehov" hjälpligt spela trumpet, piano/keyboard, trummor och (faktiskt) tibetansk näsflöjt. Och jag gnolar gärna med i sånger.

I USA - som ju varit en "kulturell stormakt" i vår del av världen väldigt länge har det länge producerats populärmusik om i princip allting. Mycket är förstås "hjärta och smärta" även där, men det finns faktiskt en genre av musik som inte finns motsvarad i Sverige - hävdar jag. Sånger om stolthet över sin militära pappa.

Just det här är en genre jag lyssnat på rätt mycket på sistone och som veckans fredagsmys kommer ett par exempel. Som den här - Jessie James - "Military man":




Men det finns givetvis fler exempel.

Som den här - av Kristy Lee Cook - "Airborne ranger infantry".



Finstämda ballader om sångerskornas pappor, som på olika sätt tjänstgjort i USAs väpnade styrkor. Vad som slår mig (förutom att jag tycker att både melodier och texter är rätt vackra) är att de här låtarna aldrig skulle kunnat skrivas i Sverige. Idag, i Sverige, hävdar jag - hade en artist som skrivit en sådan här låt blivit sågad, aldrig fått sitt alster spelat och aldrig, aldrig, aldrig getts chansen till en tidigare karriär.

Och jag undrar varför. Jag undrar varför vi inte ser den här företeelsen här? Är det fult att vara stolt över sin pappa? Är det förbjudet att vara stolt om någon i familjen är militär? Givetvis inte - rent generellt - men jag tror att det här faktiskt är ett kulturhämmande tabu. I Sverige. Idag.

Nu är jag inte sämre man än att jag givetvs är beredd att göra avbön från det här inlägget ifall någon hittar en svensk låt på samma tema. Och hittar ni en som lovsjunger sin militära mamma lovar jag att jag - bara du ger dig till känna - kommer att åka hem till dig och laga en middag till dig och ditt kompisgäng (jag är fd professionell kock) med vad ni vill ha. Och stå för notan.

Men tills vidare kan vi ju njuta av de här låtarna.

Som vanligt står kommentarsfältet öppet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar