fredag 20 mars 2015

Fredagsmys - Gud och soldaten

" Gud och soldaten, de vörda vi
då i tider av oro - de stå oss bi.
Men då faran tycks fjärran och mat fyller faten
då glömma vi Gud och förakta soldaten."

Orden är bekanta (och här ovan är det min egen parafras på citatet), men vem skrev det?

Det här citatet har faktiskt tillskrivits rätt många - men högst troligt är det ett en liten vers - ursprungligen skriven av Francis Quarles - den brittiske 16oo-talsskalden som gång efter annan omtolkats på Svenska.

"God and the soldier all men adore
In time of danger and not before;
the danger past and all things righted
God is forgotten and the Soldier is slighted"

 På nästan varje mäss, eller logement, eller soldathem i Sverige har det här citatet funnits (i olika parafraser) och ofta kallats "Soldatsanning".

Just nu - i Sverige - efter 200 år av fred och efter en period där vi som i princip ensamt land i Europa inte dragits med i den nedåtgående ekonomin till följd av de ekonomiska kriserna i olika EU-länder - känns orden mer aktuella än någonsin.

Samtidigt får jag ibland höra argument som "men jag stöttar inte försvaret - jag gillar inte krig" och jag tänker på de här raderna och undrar i mitt stilla sinne "så du gillar inte brandkåren heller, eftersom det är farligt med eldsvåda?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar